Miks sul üldse logo vaja on?
Pahatihti juhtub nii, et kui kliendilt küsida, mis põhjusel ta üldse logo vajab, siis ta ei pruugi sellele küsimusele vastust teadagi. Logo ju läheb ikka igal firmal vaja. Uue firmana võib olla tunne, et ilma logota ei ole üldse võimalik tegutsedagi. Vana logo välja vahetades võib olla tunne, et äkki see parandab ettevõtte käekäiku. Tihtipeale nii ongi. Kuid “lihtsalt üks logo” ettevõtet üksi päästa ei saa.
Selle küsimuse sügavam mõte ongi teada saada, mida see logo sinu ettevõtte jaoks saavutama peab? Kas see peaks olema täiendavaks abimeheks sinu tegevuste reklaamimisel? Või plaanid sa kogu oma teenuse selle logo ümber ehitada? Kas logo hakatakse kuvama suurelt plakatitel ja bänneritel või läheb see lihtsalt Instagrami profiilikaks ning asi tahe? Kas sul on juba toimiv toode/teenus või püüad sa päästa hääbuvat ettevõtmist? See kõik mõjutab tugevalt samme, mida peaks astuma. Enne logo tellimist tuleks seega kindlasti läbi mõelda umbes sellised küsimused:
- Kas sul on logo vaja?
- Miks sul on logo vaja?
- Kas uus logo lahendab sinu ettevõtte jaoks mõne olulise probleemi?
- Kas lahendatav probleem on pinnapealne (ehk lahendatav kosmeetiliste parandustega) või jookseb mure sügavamal?
Need on kõigest mõned näidisküsimused, mida enda jaoks läbi mõelda, kuid need annavad juba esimese aimduse, kas logo on see võlurohi, mis kukkunud käibenumbri uuesti tõusuteele suunab või peaks alustama hoopis olulisematest muudatustest kuskil ettevõtte struktuuris, toodetes või strateegiates?
Logosid, veebilehti ning muid reklaammaterjale valmistades on ilmselt paljud disainerid, kujundajad, arendajad kokku puutunud klientidega, kelle puhul ongi näha, et tellimus on tehtud etteruttavalt või läbimõtlematult. Kui toode on poolik, turundusstrateegia on läbi mõtlemata või tiimi oma motivatsioon on madal, siis väga hea logo, kena veebileht või bänner suure magistraali ääres üksinda ei suuda paraku tihti edu saavutada. Kui me märkame sellist olukorda, siis püüame kliendile ka ise nõu ja jõuga abiks olla, et tehtud kujundustöö saaks ka tulevikus vilja kanda ja oma täit potentsiaali täita.
Millist logo sa tegelikult vajad?
Kui sa jõuad järeldusele, et jah, oma ettevõtte visuaalse identiteedi värskendamine või loomine on just see, mida sul tarvis on, siis tuleb läbi mõelda, milline see olema peaks.
Tihti vaadatakse enne päriselt oma peaga mõtlemist kohe generaatorite või inspireerivate stock logode poole ning tekitatakse endale silme ette seeläbi pilt niiöelda ideaalsest logost. Ideaalne logo tähendab siinkohal siis keskmist kõigest, mida oma põgusa Google otsingu põhjal nähtud sai. See on hea viis teada saada, millised on sinu konkurentide logod, kas need toimivad, mida kindlasti võiks ise proovida ning mida vältida, kuid oma ettevõttele päriselt ideaalse logo tellimisel tuleks siiski kõigepealt lähtuda mitte visuaalsest inspiratsioonist, vaid sellest, milline just sinu ettevõte päriselt sisemiselt on.
Siin võib mõne inimese jaoks kiiresti see nähtamatu sein vajaliku info ning spirituaalse ja vaimse kunstihipsteri “uhhuu” vahel ületatud saada, kuid mida täpsemalt enda jaoks oma vajadused ning ettevõtte iseloom ja hingeelu ära mõtestada, seda täpsema logo saab ka disainer sulle valmistada. Kui klient on mõttega asja juures ning suudab logoloome protsessile läheneda kontseptuaalselt ka ise, siis võib kindel olla, et tulemus tuleb päriselt hea. Siin jälle mõni näidisküsimus, mida enda jaoks enne logo või muu visuaali tellimist läbi mõelda:
- Millega ettevõte täpselt tegeleb?
- Mis eristab ettevõtet teistest?
- Millist tunnet ettevõte klientides tekitama peab?
- Kui sinu ettevõte oleks inimene, siis milised tema isikuomadused oleksid?
Nende küsimustega saab minna peensusteni, kuid liiga põhjalikuks pole alati ka tarvis minna. Oluline on, et sa suudaksid oma ettevõttest koostada väikese profiili, mille alusel disainer tööle saaks hakata. Kui infot on ettevõtte kohta ka avalikult juba olemas, siis teeb seda võimalusel omalt poolt ka disainer, kuid sinu kui kliendi sisend ning enese tunnetus oma ettevõtte kuvandi kohta on põhiline ning aitab meil luua palju parema logo või muu visuaali.
Millised on sinu enda eelistused?
Üks asi on vajadus, kuid kuna ettevõtte taga on siiski inimene, kellel on omad esteetilised ja põhimõttelised eelistused ning maitsed, siis tuleb läbi mõelda ka see kõige lihtsam tasand. Ehk siis asjad, mis sulle väga meeldivad ning asjad, mis kohe üldse ei meeldi. Disainer võib soovitada oma parima äranäegmise põhjal igasuguseid kujundeid, kontseptsioone, värviskeeme ning ideid, kuid kokkuvõttes pead logoga sina täiesti rahul olema. On täiesti okei öelda oma disainerile, et “kuule, mu arust see roheline on ikka päris rõve” ning küll disainer uue lahenduse leiab. Isegi kui tal oli selle rohelise kasutamiseks mõni oma suur lugu välja mõeldud. Neid suuri lugusid tasub aga siiski arvesse võtta ning vahepeal ka disaineri mõtete kasuks järeleandmisi teha. See, mis on parim ettevõtte jaoks ei pruugi olla alati 100% kooskõlas sinu enese esteetiliste ideaalidega. Tasakaalu leidmine on siin võtmekohaks.
Enne logo tellimist võiksidki sa enda jaoks läbi mõelda kindlasti need kõige lihtsama tasandi asjad. Näiteks, et sulle väga meeldiks, kui su logo kasutaks sinist ja punast ning kohe kindlasti mitte rohelist. Või siis, et ta väga sooviksid mingisugust ägedat maskotti ning igasugune ülelihtsustatud abstraktne jama ei lähe sulle üldse peale. Disainerile ei pruugi oma isiklike eelistuste põhjal olla need üldse iseenesest mõistetavad valikud ning ei tasu unustada, et disainer ei suuda selles osas kliendi mõtteid lugeda.
Kuidas tellida logo?
Kui disainer saadab sulle portsu küsimusi või vormi, mis tuleks ära täita, siis see võib tunduda nagu keeruline ja raske ülesanne. Võib isegi tekkida tunne, et “mille eest ma sulle üldse maksan, kui ma kõik töö sinu eest ära pean tegema?” ning eks see ole igati mõistetav. Tasub aga meeles pidada, et logo tellimisel peavad klient ja disainer tegema tihedat vastastikust koostööd ning teineteise vajadusi ning oskuseid mõistma. Sama palju kui need aitavad disaineril sinule head logo valmistada, on põhjalikud vormid ka sinu enda kui kliendi jaoks, aitamaks mõista oma vajadusi ning soove paremini, et sul oleks võimalik olla nii teadlik disainitellija kui ka edukas ettevõtja.
Meie juures on vormi osa lihtne. E-poe tüüpi lahendusena on kõik lahtrid kohe sulle ette antud ning neid tekib juurde või kaob ära vastavalt täidetud andmetele. See aitab hoida kogu tellimisprotsessi lihtsa ja loogilisena ning tagab, et meieni jõuab vajalik info. Samuti paneb see ka klienti põhjalikumalt mõtlema, seega lõpptulemus on selle võrra ka palju parem. Meie süsteemi kasutamine aitab ära hoida üleliigseid edasi-tagasi kirjavahetusi ning vähendab lõpmatuid tagasisidevoore ning muudatusi, sest hästi täidetud vormi korral on nii klient kui disainer kohe ühel lainel.
Kokkuvõte (TL;DR)
Logo loomine ei peaks olema lihtsalt üks kohustuslik samm, millega ruttu ühele poole saada, vaid see nõuab põhjalikku mõtlemist selle üle, millist rolli see ettevõtte identiteedis täidab. Sageli tellivadki kliendid logo lihtsalt logo tellimise pärast, kuid tegelikult tuleb enne hinnata, kas logo on lahendus konkreetsele probleemile või ainult pinnapealne parandus. Olulised küsimused, millele enne tellimist tuleks vastused leida:
- Eesmärk: Kas logo on reklaami abivahend, uue visuaalse identiteedi alus või püüe päästa hääbuvat ettevõtet? Kas see vastab ka päriselt strateegilistele vajadustele?
- Probleemide analüüs: Kas logo (või ka muu visuaal) lahendab sügavamaid probleeme või on see lihtsalt kosmeetiline parandus?
- Ettevõtte ning selle omaniku identiteetide vaheline tasakaal: Logo peab kajastama ettevõtte hinge – selle tegevusala, eripära, väärtusi ja emotsiooni, mida ta klientides tekitada soovib. Võimalikud küsimused: Kes me oleme? Mis meid eristab? Kuidas soovime, et klient meid tajuks?
- Isiklikud eelistused: Disainer peab teadma kliendi esteetilisi eelistusi (värvid; stilistika; elemendid, mida vältida), et tulemus rahuldaks mõlemaid pooli.
Logo üksinda ei ole kõikvõimas lahendus, vaid osa laiemast strateegiast. Edu saavutamiseks on oluline tihe koostöö kliendi ja disaineri vahel, põhjalik ettevalmistus (sh ettevõtte profiili koostamine) ning mõistmine, et disain ei ole võlurohi ja parandus kõikidele probleemidele, vaid tööriist, mis toetab ettevõtte pikaajalisi eesmärke. Kui klient seda logo tellides endale juba teadvustab ning on välja toodud küsimused enda jaoks läbi mõelnud, siis saame ka meie omalt poolt pakkuda võimalikult head teenust ja kogemust.