Ligipääsetavus — mis see on ja miks see on logo puhul oluline?

Logosid ning ka teisi kujundustöid tehes vaadatakse üldiselt, et kõik oleks kena ja ilus ning kannaks edasi õiget sõnumit. Lihtsalt ilu taga on aga tihti tasand, mis paraku paljude poolt ära unustatakse. Selleks on ligipääsetavus. Mis on ligipääsetavus ning miks see oluline on, vaatame selles postituses lähemalt!

Sisukord

Mis on ligipääsetavus?

Ligipääsetavus tähendab inimeste võrdset võimalust kasutada erinevaid teenuseid, külastada kohti ja veebilehti ning kogeda maailma võrdsetel alustel, hoolimata erinevatest füüsilistest ja vaimsetest võimetest, vanusest ja muudest erivajadustest. Ligipääsetava disaini ja ruumiplaneerimisega puutume me kokku igapäevaselt ilma seda märkamatagi — kaldteed hoonetel, piiksuvad foorid ning punktkirjas oleva informatsiooniga ravimipakendid on vaid väike osa asjadest, mis meid ümbritseva keskkonna ligipääsetavaks muudavad.

Veebilehtedel, ka meie omal võid kohata ligipääsetavuse tööriistu, mille abil saab muuta näiteks teksti suurust, kontraste, kirjatüüpe ja muudki. Ligipääsetavuse menüü asub meie lehel ekraani alumises vasakus nurgas. Soovitame sellega tutvuda ka juhul, kui selleks otsest vajadust ei ole.

Miks ligipääsetavus oluline on?

Sest kõik väärivad sama kogemust, olenemata nende võimetest ja erivajadustest. Inimese jaoks on oluline, et ta saaks tunda end täisväärtusliku osana ühiskonnast ning ka kõik saavad sellest kasu, et ka erivajadustega isikud saavad anda ühiskonda oma panuse.

Ettevõtja jaoks on kõige lihtsam näide see, et ratastooli kasutajast klient soovib külastada poodi, et sooritada ostu, kuid sinu poe ukse ees on üks trepiaste ning puudub kaldtee. See üks trepiaste jätab kliendi ilma kaubast, mida ta vajab ning ettevõtja jääb ilma väärtuslikust kliendist.

Ka veebilehti külastades võib juhtuda täpselt sama. Nägemispuudega kliendil võib olla tugev huvi sinu e-poest kaupu osta, kuid kuna veebileht ei ole ligipääsetav, siis see ei ole tema jaoks lihtsalt võimalik. Probleem võib tekkida juba veebilehel navigeerimisega, kuid ka näiteks alles pangalinkide kasutamisega, et saaks peale toodete välja valimist oma ostu ära sooritada. Seetõttu on oluline sellised asjad üle kontrollida ning võimalusel ära parandada. Juhul kui sul on huvi oma veebilehe ligipääsetavust parandada, siis külasta meie ettevõtte põhilehte skald.ee või võta meiega otse ühendust ahhoi@skald.ee ning me aitame sul vead tuvastada ning lahendada.

Kuidas saab olla logo ligipääsetav?

Logode puhul võib ligipääsetavust hinnata mitmel eri tasandil. Juhul kui seda kasutatakse veebis, siis peab olema tagatud piisav värvikontrast taustaga. Kui värvikontrast on halb, siis on seda väga raske näha ja lugeda, mistõttu kaotab logo täielikult oma funktsionaalsuse. See kehtib ka tekstide, pealkirjade ja muude kujunduslike elementide kohta. Selleks, et ekraanilugerit kasutav raske nägemispuudega inimene saaks samuti sinu veebilehel täieliku kogemuse, tuleks oma logole lisada ka alternatiivtekst ehk alt tekst, mis kirjeldab sinu logo sõnaliselt. See võib olla väga põhjalik või minimaalne, kuid juba lihtne kirjeldus “firma logo” on parem kui mitte midagi.

Ka trükis tuleb vaadata kontrastireegleid, et taustavärv või taustafoto ei sööks logo ära. Selleks, et kontrollida logo põhivärvi ning taustavärvide kontrastsust, võib kasutada erinevaid tööriistu. Meie soovitus on kasutada näiteks WebAIM kontrastitööriista, mille leiad siit. Selle tööriista abil saad näha, kas värvikontrastid vastavad veebi ligipääsetavuse ehk WCAG nõuetele.

Trükimaterjalide puhul on võimalik teha oma logo ning teised kujundusmaterjalid ka reljeefseks, kasutades reljeeftrüki tehnikaid. Sellisel viisil on sinu klientidel ja võimalikel partneritel võimalik logo oma sõrmede all tunda. Lisaks ligipääsetavusele on see ka lihtsalt võimalus eristuda ning luua midagi meeldejäävat!

Kuidas logokujundus.ee logode ligipääsetavust tagab?

Esimene asi, mida me omalt poolt teeme on see, et me ei vali logovärvideks kunagi selliseid toone, mis pole omavahel piisavalt kontrastsed, juhul kui need värvid teineteist katavad. Juhul kui peaks olema kliendi poolt tungiv soov selliseid värve kasutada, siis me kindlasti mainime seda. Ka eraldi logofailide ja versioonide loomine tumedal ja heledal taustal kasutamiseks aitab tagada ligipääsetavust.

Juhul kui klient tellib lisaks logole ka logoraamatu, nii lihtsama kui detailsema variandi, siis sisaldab see logo kasutusjuhendit just logo kasutamiseks erinevate taustade peal. Juhised koostame selliselt, et kliendil oleks lihtne oma logo kasutada igas võimalikus olukorras, ilma et ta peaks ise hakkama selle üle pead murdma, kas see nüüd on õige ja nõuetele vastav. Detailsema variandi puhul sisaldab dokument ka logo kirjeldavat alternatiivteksti, mida veebis kasutada saab.

Eriolukordi tuleb kindlasti aegajalt ette, kus juhised vastava olukorra jaoks on puudu. Sel juhul võib logoraamatu tellinud klient meie poole julgelt pöörduda ning anname omalt poolt nõu, kuidas oleks kõige parem logo vajalikku konteksti asetada.

Ligipääsetavuse kohta leiad rohkem infot ka Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi veebilehelt.

Tundub loogiline?

Kui loetu tekitas tunde, et nüüd oleks aeg enda ettevõttele uus logo tellida, siis tutvu meie teenustega, vali endale sobivaim pakett ning teeme sulle ühe ägeda ja toimiva logo, mida saad kasutada igal pool ilma muredeta. Kui sul on loetu kohta küsimusi või soovid tellida muid kujundusteenuseid, siis võta meiega ühendust!