Millest logo üldse koosneb?
Logo võib olla milline iganes. Mõni logo on valmistatud suure agentuuri poolt tuhandete eurode eest ning on valmis tehtud põhjaliku uurimistöö ning pika edasi-tagasi põrgatamise ja kuude pikkuse töö tulemusel. Suuremal osal ettevõtetest puudub logo kujundamise puhul eelarve ning vajadus niivõrd suure investeeringu tegemiseks. Väiksemad tegijad võivad oma esimese logo valmis teha mõne generaatori abil või lasta seda teha oma naabrimehe lellepojal poolmuidu. Ka see võib täita oma funktsiooni logona ning on ettevõtteid ja projekte, mille jaoks see ongi täiesti piisav.
Enamike ettevõtete jaoks on aga parim valik nende kahe vahele jääv keskpunkt, milleks on professionaalselt kujundatud hea logo, kus on lihtsustatud kujul ja kiirkorras läbitud sarnased sammud esimese, kõige kallima variandiga. Seejuures jääb hind ka suuremale osale ettevõtetest taskukohaseks.
Olenemata sellest, kes ja kuidas logo valmis teeb, koosnevad need kõik lõpptulemusena üldjuhul võrdlemisi sarnastest elementidest. Kõige enam levinud on tekstipõhise tüpograafilise logo kasutamine, kuid kasutatakse näiteks ka erinevate detailsusastmetega ikoone, embleeme ja vappe ning maskotte. Kui tead neid põhilisi baasteadmisi, siis on hea logo loomine ja tellimine juba palju lihtsam.
Tekstipõhine logo
Tekstipõhise logo põhilise osa moodustab loomulikult tekst. Seda tüüpi logo on üldiselt ehitatud ümber mõne olemasoleva kirjatüübi ehk fondi. Ülimalt lihtsakoelisel kujul piisab juba sellest, et valid endale meeldiva kirjatüübi, kirjutad selles oma ärinime välja ning ongi üks tekstipõhine logo valmis.
Selleks, et tekstipõhine logo oleks päriselt hea, tuleb hakata detailidesse süvenema juba enne konkreetse kirjatüübi otsimist. Millega logo vajav ettevõte tegeleb? Millist sõnumit on vaja edasi kanda? Millist muljet tahetakse jätta? Mis on ettevõtte eesmärgid? Nendele küsimustele ja paljudele teistele vastused leides võib kirjatüüpide väga küllastunud ja kirjust valikust enda jaoks paika panna põhilised filtrid, mille alusel oma valikut tegema hakata. Kas kasutada serif või sans-serif fonti? Või hoopis käsikirja? Kas kiri peaks olema lihtne või stiliseeritud? Kas tähevormid peaksid olema konservatiivsed ja traditsioonilised või pigem mängulised?
Tihti ei leia ka peale pikka otsimist seda ideaalset fonti, mida kasutada. Sel juhul on võimalik kohandada mõnda olemasolevat või luua lausa täiesti uued tähevormid spetsiaalselt selle logo jaoks. Hiljem on sellisel juhul võimalik logost välja arendada terve eraldi kirjatüüp, millest võib saada ettevõtte üks põhilisi visuaalseid tunnusjooni.
Tähevormidega mängides, tähti ühendades ning neid väikeste lisaelementidega täiendades on võimalik teha valmis väga eristuv ning isikupärane hea logo. Näitena võib siia tuua logo, mis valmis Tartus tegutseva k-popile keskenduva Hana tantsustuudio jaoks. Selle logo puhul tuli valida tähevormid, mis annaksid edasi kaasaegse tantsu ning korea popkultuuri värsket energiat. Kasutatud kirjatüüpi tuli mõningal määral ka kohandada. Logo vasakus küljes olevad valged korea tähestikus olevates märkides on kirjas 하나 ehk “hana”. Kuna antud märke polnud valitud kirjatüübis olemas, siis tuli need selle jaoks luua.

Tekstipõhise logo puhul võib ettevõtte ärinimi olla välja kirjutatud nii täies pikkuses kui ka näiteks esitähtedest moodustatud lühendina. Sellist varianti võivad kasutada näiteks väga pikkade nimedega ettevõtted või organisatsioonid. NASA, NATO või omaaegne EMT on head näited. Ühe näite leiad ka meie endi veebilehe päisest logokujundus.ee logo kujul!
Logomärk ehk ikoon
Need on need väikesed märgikesed ja pildikesed, mida me suurte brändide puhul millisekundiga ära tunneme. Apple’i haugatud õun, McDonald’si “M” või ka näiteks Telia korporatsiooni lilla märgike on sellest head näited. Võimegi tugineda nendele kolmele, et erinevaid võimalusi kirjeldada. Apple’i puhul on märk ilmselge. Firma nimi on õun, seega ka märk võib olla õun. Aga miks on sealt tükk ära hammustatud? Miks on ta just sellise lihtsustatud kujuga? McDonald’si logomärk sündis inspireerituna kiirtoidukohtade katusevormidest ning loomulikult ka nime esitähest. Telia lähenemine on palju abstraktsem ja kontseptuaalsem, valides logomärgiks ikooni, mis esmapilgul ei tähendagi mitte midagi. Ometigi on sellest saanud äratuntav hea logo, mis toimib ka ilma selle kõrval oleva tekstita.
Logomärk võibki olla loodud toimima täiesti eraldiseisvalt või koos tekstiosaga. Mõlemast osast koosneva kvaliteetse logo puhul peakski olema võimalik neid kasutada vajadusel täiesti eraldiseisvalt.
Maskotid, embleemid ja vapid
Pikalt nendel eraldi ei peatu, kuid logomärkide jõulisemate alamtüüpidena tasub neid eraldi välja tuua. Tihti kasutatakse sellist logovormi näiteks autotööstuste, spordiklubide või ajaloolise taustaga organisatsioonide ja asutuste poolt. Kuulsamate näidetena võib välja tuua näiteks Harley Davidsoni, Starbucksi või näiteks KFC. Aga võib ka kasutada olukordades, kus oleks soovi tegevusvaldkonda ja ettevõtte iseloomu kuidagi eriti otse välja tuua.
Meie enda tehtud töödest võib näiteks tuua logo ettevõttele Koogilaegas, mis on Viimsis tegutsev kondiitritooteid pakkuv ettevõte. Koogilaeka puhul sai tuginetud põhimõttele, et logo on tarvis kasutada lisaks veebis kasutamisele ka näiteks koogikarpidel kleepsudena, mistõttu peaks nii ettevõtte nimi kui märk olema kompaktselt koos. Tuginedes ettevõtte vahvale nimele, sai selle põhjal loodud märk, mis kajastab nime otseses mõttes.

Värviskeemid — millist värvi ja millal kasutada?
Värvide ja nende tähenduste kohta võid leida kokkuvõtliku info meie korduma kippuvate küsimuste lehelt. Küll aga tasub välja tuua, et värvivalikut ei saa tihti taanduda ainult “mis on mulle kõige ilusam” tasandile, kuigi ka sellel on omad kasutusjuhud ja võimalused. Värvivalikul tuleb arvestada nii hea kontrasti ja värvipsühholoogia ning erinevate värvide tähendustega kui ka näiteks sellega, kas värvilist logo saab taandada mustale/valgele või halltoonidesse nii, et see ei kaotaks oma sõnumit ja iseloomu. Klientidele värvilahendusi pakkudes võtame alati seda arvesse esimesest sammust alates. See on oluline nii laia hulga kasutusvõimaluste kui ka näiteks ligipääsetavuse ja kaasava disaini vaatepunktist, mida me alati arvesse võtame.
Lihtsuses peitub võlu
See klišeelik ütlus peab õnneks või kahjuks brändide puhul tugevalt paika. Siegel+Gale’i 2023. aasta brändide lihtsuse uuringu kohaselt peab 78% tarbijaid kõige atraktiivsemaks brände, millel on kõige lihtsam kliendikogemus ning mis kommunikeerivad oma brändi tööd kõige lihtsamalt ja arusaadavamalt. 64% tarbijatest on nõus lihtsama kogemuse eest rohkem maksma. Need numbrid võtavad arvesse kogu brändi kui tervikut, kuid logo moodustab seal oma osa. Kui sinu ettevõtte logo, mis on tihti ettevõtte visiitkaardiks, allkirjaks ja esmamuljeks annab kliendile edasi tunde, et sinu ettevõttega on lihtne asju ajada, siis see on juba oluline samm huvist reaalse müügini jõudmisel. Lihtsustamisega ei tohi muidugi ka liiale minna. Kaotades liiga palju detaile, hakkab kaduma ka kogu logo iseloom.
Seetõttu proovime me hoida oma kujundatud logod täpselt nii lihtsad kui võimalik, säilitades seejuures kogu olulise, mida sinu ettevõte vajab, et konkurentide seast silma paista.
Hea logo peab toimima erinevates olukordades
Hea logo puhul on seda kujundades arvesse võetud, et see toimiks võimalikult paljudes erinevates kasutusolukordades. See tähendab, et see peab olema kasutatav ning mugavalt vaadatav nii erinevate suurustega ekraanidel, väikeses formaadis visiitkaardil või kleepsul, plakatil või isegi suurel bänneril Tallinn-Tartu maantee ääres, et see jääks meelde ka sellest 120 km/h mööda tuhisedes.
Siin tulevad kasuks ka logole valmis tehtud kasutusjuhised lihtsama logoraamatu või põhjalikuma stiiliraamatu näol, et logo kasutades teaks, millist suurust, värvikombinatsiooni ning paigutust täpselt erinevates olukordades kasutada.
Eriti oluline on ka, et logost oleks olemas vektorfailid. Vektorfaili teeb oluliseks tema võimalus muuta logo suurust ilma, et kvaliteet kannataks. See tähendab, et logo ääred jäävad sama teravad nii ühe millimeetrise kui kolme kilomeetrisena trükituna. Siin on väike võrdlus, mis juhtub kui venitada suureks rasterpilt ning vektorpilt.


Vektorfailid anname kaasa iga kujundustööga, mis me teeme. Ükskõik kui lihtne ja soodne see ka poleks. See on ka üks suur erinevus tasuta logogeneraatorite, tehisintellekti või ka Canva abil ise logo tegemise ning professionaalse teenuse kasutamise vahel. Tasuta teenused annavad harva kaasa vektorfaile. Juhul kui sa oled mõne tasuta generaatoriga saanud muidugi hakkama logoga, mis sulle tõesti väga meeldib, siis on võimalik seda ka tagantjärgi vektoriseerida. Pakume selleks ka vastavat spetsiaalset teenust, mis on soodsam kui uue logo valmistamine.
Logo peab kestma läbi aastate
Head logo ei pea iga mõne aasta tagant välja vahetama. Hea logo võiks muutumatuna vastu pidada näiteks 5-10 aastat, peale mida võib seda edasi arendada või kohandada uute trendidega vastavaks. Järjepidevalt ühe, hästi tehtud logo kasutamine aitab sul püsida oma klientidel paremini meeles. Ka siinkohal on oluliseks punktis sama vektorfailide olemasolu. Tihti on inimestel kunagi valmis tehtud väga head logod, mida lihtsalt pole võimalik enam kasutada, sest failid on kaduma läinud. Ka siin võib vektoriseerimine hädast välja aidata, kuid mõnikord on tarvis lisaks läbida ka täiendav värskenduskuur. Ka logode värskendamise ja kerge edasiarenduse teenust pakume natukene soodsamalt kui täiesti uue logo kujundamist, mis annab hea võimaluse ettevõttele oma muljet kaasajastada.
Kokkuvõte (TL;DR)
Seega võtame kõik lühidalt kokku.
Hea logo koosneb mitmest olulisest elemendist, mis tagavad selle funktsionaalsuse ja visuaalse tõhususe. Sõltumata sellest, kas logo luuakse professionaalselt, generaatori abil või ise, peab see oma erinevad elemendid ühendama kokku võimalikult lihtsalt ja efektiivselt. Logode levinumad vormid on tekstipõhised logod, mis põhinevad mõnel hoolikalt valitud kirjatüübil, ning logomärgid (nt Apple’i õun), mis on äratuntavad isegi ilma tekstita. Embleemid ja maskotid sobivad ajaloolist või spetsiifilist identiteeti rõhutavatele ettevõtetele. Oluline on värvivalik, mis tagab kontrasti ja säilitab ettevõtte sõnumi ja brändi loo ka siis, kui seda kasutatakse mustvalgena. Lihtsus on võti meeldejäävusele – liigne detailitus võib segada, kuid liigne minimalism kaotab iseloomu. Logo peab olema skaleeritav (vektorfailidena) ja toimima erinevates suurustes ning kontekstides, samuti vastu pidama aastaid, et säilitada brändi järjepidevus.
Professionaalselt kujundatud logo leiab tasakaalu hinna ja kvaliteedi vahel, pakkudes lahendusi, mis tagavad selle igapäevase kasutamise lihtsuse ning pikaajalise efektiivsuse.